Thuiswerken biedt werknemers vaak veel voordelen; het kan echter ook bepaalde nadelen met zich meebrengen.
Om te beginnen kan telewerken meer tijd van je dag in beslag nemen dan het bespaart, vanwege de reistijd en andere overwegingen; maar deze kleine prijs kan leiden tot een grotere productiviteitswinst, minder gezondheidsproblemen en een grotere flexibiliteit in de planning.
Professor Nicholas Bloom van de Stanford University Economics merkte op dat werknemers meestal productiever zijn als ze thuis werken. In een tweejarig onderzoek bij het Chinese reisbureau Ctrip ontdekten hij en zijn collega’s dat telewerkers langer werkten, minder pauzes namen, minder ziekteverlof gebruikten en over het algemeen gelukkiger waren – uiteindelijk minder geneigd om hun baan helemaal op te zeggen.
Werknemers zijn effectiever als ze thuis werken, omdat ze niet meer hoeven te pendelen en meer energie en aandacht aan hun taken kunnen besteden, aldus Ergotron. Ze zijn ook vaak gelukkiger omdat ze stressvolle kantooromgevingen met vaak geluidsoverlast vermijden.
Mensen die thuiswerken voelen zich nu ook meer verbonden met hun collega’s. Ongeveer vier op de tien (41%) werknemers die zelden of nooit thuis werken, zeggen dat ze zich door hun regeling dichter bij hun collega’s voelen; dat aantal is gestegen ten opzichte van de 7% die dit gevoel had vóór de pandemie.
Volgens Future Forum hebben deze werknemers meer energie en kunnen ze beter met stress omgaan dan hun collega’s op kantoor, rapporteren ze een hogere tevredenheid en wisselen ze minder van contact – iets wat bedrijven kan helpen talent met meer succes te werven en te behouden.
Werkgevers hebben er ook baat bij om werknemers thuis te laten werken, zoals minder transportkosten en minder benodigde ruimte. Geen woon-werkverkeer betekent minder ritten naar kantoor en minder afleiding door verkeerslawaai en vervuiling die deel uitmaken van het dagelijkse woon-werkverkeer.
Werknemers op afstand hebben ook meer vrije tijd om met hun gezin door te brengen of huishoudelijke taken te verrichten – dit kan ertoe leiden dat ze werkopdrachten sneller afronden en de bedrijfsresultaten verbeteren.
De kern van elk succesvol thuiswerkprogramma is dat het de belangen van de werknemers dient. Een effectieve methode om dit te doen is het houden van een enquête onder het personeel om hun mening te peilen.
Een van de grootste voordelen van thuiswerken is de vrijheid. Werknemers kunnen hun werk afmaken zonder zich beoordeeld of lastig gevallen te voelen door een baas, waardoor ze meer tijd hebben voor persoonlijke boodschappen zonder dat iemand hen stoort.
Een van de redenen waarom werknemers graag thuis werken is de flexibiliteit – waardoor ze meer controle hebben over hun schema’s, van opstaan en weggaan wanneer ze dat willen tot het nemen van pauzes wanneer dat nodig is en zelfs het werken in ploegendiensten rond de behoeften van het gezin.
Zich vestigen in een ideale werkomgeving kan de productiviteit, het geluk en de gezondheid van werknemers verbeteren; maar de aanpassing kan voor sommige mensen een uitdaging zijn. Werknemers met een handicap of oudere ouders kunnen moeite hebben om zich aan te passen, terwijl sommigen misschien onvoldoende toegang hebben tot internet of slechte breedbandverbindingen hebben die aanpassing vereisen.